اپليکيشن مسيرياب مورد علاقه شما کدام است؟ ويز يا گوگل مپ؟!

اپليکيشن مسيرياب مورد علاقه شما کدام است؟ ويز يا گوگل مپ؟!

اپليکيشن مسيرياب مورد علاقه شما کدام است؟ ويز يا گوگل مپ؟!
ويز ( Waze ) يک نرم‌افزار بر مبناي سامانه موقعيت‌ياب جهاني است که از سيستم ناوبري گام‌به‌گام استفاده مي‌کند. اپليکيشن ويز بهترين مسير را از مبدأ تا مقصد و همچنين نقاط پرترافيک و بسته شدن جاده‌ها را لحظه به لحظه به کاربران اطلاع مي‌دهد.
اين نرم‌افزار توسط يک شرکت استارت‌آپ اسراييلي به نام ويز ايجاد شد و گوگل در 11 ژوئن 2013، ويز را به قيمت 1/03 ميليارد دلار آمريکا خريداري کرد.
برنامه Waze اين امکان را فراهم مي‌آورد تا کاربران بتوانند با تعيين مبدا و مقصد از کوتاه‌ترين و سريع‌ترين مسير براي رسيدن به مقصد خود مطلع شوند. علاوه بر نمايش سريع‌ترين مسير، زمان تقريبي و ميزان فاصله تا مقصد نيز توسط اين برنامه نمايش داده مي‌شود.
کاربران برنامه ويز (Waze) به صورت لحظه‌اي از وضعيت ترافيک جاده ها مطلع خواهند شد. يکي ديگر از قابليت هاي کاربردي برنامه Waze مربوط به راهنماي صوتي اين برنامه مي‌شود. اين قابليت در حين رانندگي بسيار کاربردي خواهد بود چرا که به منظور مشاهده مسير نيازي به نگاه کردن به صفحه گوشي خود نخواهيد داشت.
از ديگر قابليت هاي ارائه شده توسط برنامه Waze مي‌توان به امکان اطلاع از دوربين هاي کنترل سرعت و چراغ هاي راهنمايي در طول مسير اشاره کرد. علاوه بر قابليت هاي ذکر شده، کاربران مي‌توانند نقشه مسير را همراه با جزييات کامل آن مشاهده کنند. اين موضوع بدان معناست که موقعيت مکاني رستوران ها و يا پمپ بنزين ها نيز بر روي نقشه قابل مشاهده خواهد بود.
اپليکيشن ويز بر خلاف google maps محل هاي که مختص وسايل نقليه عمومي يا پياده روي هستند را نشان نمي دهد و اين برنامه براي رانندگي طراحي گرديده است و توصيه مي شود اگر از اتوميبل شخصي استفاده نمي کنيد بهتر است از گوگل مپس استفاده کنيد.
ويز اطلاعات نقشه، زمان سفر و اطلاعات ترافيکي را از کاربران جمع‌آوري مي‌کند و به سرورهاي ويز بدون هيچ هزينه‌اي مي‌فرستد. کاربران ويز يا «ويزرها» (Wazers) مي‌توانند تصادفات، ترافيک، سرعت و تله‌هاي پليس را گزارش دهند و از طريق ويرايشگر نقشه آنلاين مي‌توانند جاده‌ها، نشانه‌ها، شماره‌هاي خانه و غيره را به روز رساني کنند. سپس ويز بر اساس اطلاعات جمع‌آوري شده، در موقعيتي قرار مي‌گيرد که مسيريابي و به روز رساني‌هاي ترافيکي در زمان واقعي را ارائه دهد. ويز همچنين مي‌تواند ايستگاه سوخت را در نزديکي يک کاربر يا در طول مسير خود تشخيص دهد.
ويز را مي‌توان در هر نقطه از جهان استفاده کرد، اما نياز به کاربران اوليه کافي براي ايجاد نقشه‌ها و به‌طور مداوم به روز رساني داده‌ها براي آن مفيد است. در حال حاضر تنها 13 کشور داراي نقشه پايه کامل هستند، ديگران به‌طور کامل نقشه‌برداري شده‌اند، و نياز به کاربران براي ضبط جاده‌ها و ويرايش نقشه‌ها دارند.
ويز با استفاده از ناوبري صحيح صدا، ترافيک در زمان واقعي و ساير هشدارهاي مکان خاص ارائه مي‌دهد. ويز کاربران را تشويق مي‌کند تا با ارائه امتيازات ترافيک يا خطرات جاده‌اي را گزارش دهند. افزودنيها توابع را گسترش مي‌دهند و اين تعامل را با برنامه شخصي مي‌کنند. به عنوان مثال، افزونه ها مي‌توانند دوستان فيس بوک را به ويز متصل کنند.
نرم‌افزار ويز در ايران از محبوبيت بسيار بالايي برخوردار است. اين محبوبيت در شهرهاي بزرگ به دليل حجم بالاي ترافيک و مسيريابي از راهاي بدون ترافيک طرفداران زيادي دارد.
معاون دادستان ايران در فضاي مجازي، در اسفندماه 1395 از فيلتر شدن ويز خبر داد و گفت: «نرم‌افزار ويز در حقيقت يک ابزار جاسوسي متعلق به رژيم صهيونيستي است که به محض نصب بر روي گوشي به کليه اطلاعات شخصي کاربر از جمله مسافرت‌ها و موقعيت جغرافيايي و ساير اطلاعات خصوصي وي دسترسي پيدا مي‌کند و اين امر مي‌تواند براي امنيت مردم و کشور مشکلاتي ايجاد کند.» آن زمان خبرگزاري ميزان، متعلق به قوه قضاييه، گزارشي مفصل درباره ويز نوشت و آن را نرم‌افزار جاسوسي اسرائيل و طراحي شده در ارتش اين کشور معرفي کرد. اما مدتي بعد، در مهرماه 1396 اين نرم‌افزار رفع فيلتر شد.
سپس زبان فارسي به سرويس‌هاي اين نرم‌افزار اضافه شد.
در ايران بسياري از رانندگان از اين اپليکيشن استفاده مي‌کنند.
شهرهايي که بيشترين استفاده را دارند:  تهران ،کرج،اصفهان،مشهد،شيراز،تبريز
در ايران به دليل نبود نمايندگي اصلي اين نرم‌افزار گروه‌هاي خودجوش مردمي تحت مديريت و آموزش افراد آزموده در حال بروزرساني تمام نقشه‌هاي ايران هستند به همين دليل نقشه اکثر مناطق و شهرهاي ايران به روز شده هستند.
اپليکيشن ويز به سيستم عامل خودروها مي‌آيد...
اپليکيشن مسيرياب ويز (Waze) سرانجام از نسخه اندرويد اتو پشتيباني خواهد کرد.
به گزارش ايسنا، به نقل از وب سايت gsmarena، اپليکيشن مسيرياب و موقعيت‌ياب ويز که توسط شرکت گوگل توسعه داده شده است، از اين پس مي‌خواهد امکان پشتيباني از نسخه سيستم عامل اندرويد اتو (Android Auto) را به پلت‌فرم خود بيفزايد تا کاربران بتوانند در خودروهاي خود از خدمات  و سرويس‌هاي بي‌شمار و متعدد آن بهره‌مند شوند.
پشتيباني از نسخه اندرويد اتوي اپليکيشن مسيرياب ويز به کاربران اين امکان را مي‌دهد تا رانندگان بتوانند به راحتي مسير و اماکن جغرافيايي موردنظرشان را در خودروهاي هوشمند و خودران خود بيابند.
گفته مي‌شود آپديت و به‌روزرساني اين اپليکيشن در آينده امکان مسيريابي کاربران در خودروهاي خود را به پلت‌فرم آن اضافه خواهد کرد.
با پشتيباني اپليکيشن Waze از زبان‌هاي مختلف، اين امکان به کاربر داده مي‌شود تا زبان رابط کاربري و دستيار صوتي را به فارسي تغيير دهد.
مطمئنا ويز را مي‌توان بهترين اپليکيشن نقشه و مسيريابي براي تلفن‌هاي هوشمند به حساب آورد. اپليکيشن Waze با هوشمندي بسيار بالا، قابليت مسيريابي را در اختيار کاربر قرار مي‌دهد. قدرت بالاي ويز در يافتن بهترين مسيرها با توجه به ترافيک و ساير عوامل، يکي از مواردي است که در محبوبيت اين اپ تاثير بسيار زيادي گذاشته و آن را در جايگاه بالاتري نسبت به ساير اپ‌هاي مشابه قرار داده است.
به گزارش ايسنا، به نقل از وب سايت digital trends، اپليکيشن نقشه گوگل (گوگل مپ) يکي از قدرتمندترين و کامل‌ترين برنامه‌هاي نقشه جغرافيايي است که به کاربران در سراسر جهان موقعيت‌هاي موردنظرشان را نشان داده و آن‌ها راهنمايي مي‌کند.
اپليکيشن مسيرياب و موقعيت‌ياب ويز هم توسط شرکت گوگل خريداري و توسعه داده شده است و با بهره‌گيري از موقعيت‌ياب‌هاي فوق‌پيشرفته توانسته است از رقيب قدرتمند خود يعني گوگل مپ
 (Google maps) جلو بزند.
به گفته برخي کارشناسان فعال در حوزه فناوري و اطلاعات، نمي‌توان دقيقا گفت که کداميک از اين دو اپليکيشن مسيرياب بهتر از ديگري است اما مسلما کاربران بايد با توجه به نيازهاي خود از اپليکيشن‌هاي مختلف استفاده کنند.البته برنامه گوگل مپ به‌صورت پيش فرض برروي تمامي گوشي‌هاي هوشمند اندرويدي نصب شده است بنابراين نيازي نيست که کاربران يک برنامه از فروشگاه‌هاي آنلاين و اينترنتي دانلود کنند. اما براي استفاده از اپليکيشن ويز (Waze) بايد به فروشگاه‌هاي آنلاين نظير گوگل پلي‌استور مراجعه کرده و آن را به‌عنوان يک اپليکيشن مجزا دانلود، دريافت و استفاده کنند.
 
اين دو اپليکيشن در قابليت‌هاي گوناگون باهم تفاوت چنداني ندارند و کاربران بايد باتوجه به نيازهاي مختلف خود يکي از اين دو را دانلود و استفاده کنند.  قابليت‌هاي اين دو مسيرياب:
 
ويز (Waze):
1- ارائه مسير دقيق از وضعيت ترافيک لحظه به لحظه
2- ارائه مسيرهاي جايگزين با مدت زمان مربوطه
3- امکان انتخاب ميان صداي گوينده ويز
4-اخطار براي حضور پليس راهنمايي و رانندگي
5-نمايش تصادف خودروها در مسير پيش روي کاربران
6- يادآوري خيابان‌ها و مسيرهاي موردنظر
7- قابليت يکپارچه‌سازي با اپليکيشن اسپاتيفاي
8- قابليت پشتيباني از تبليغات
 
گوگل مپ (Google Maps):
1-ارائه مسيرهاي مناسب براي رانندگي، پياده‌روي و دوچرخه‌سواري
2- امکان زمان‌بندي بر حسب استفاده از وسيله حمل و نقل عمومي يا شخصي
3- راهنمايي صوتي از طريق گوينده مسيرياب
4- نمايش پشت زمينه شب و روز در ساعات مختلف شبانه روز
5- امکان موقعيت‌يابي و مسيريابي آفلاين بدون نياز به اينترنت



نظرات

ارسال نظر

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد، فیلد های اجباری با علامت * مشخص شده اند.